Isnin, 11 Julai 2011

Takut Kehilangan Seseorang

Maziah terjaga dari tidur, peluh membasahi tubuhnya, mimpi malam tadi masih segar di ingatannya. Hampir setiap malam dia mengalami mimpi buruk. Namun mimpi buruk itu bukan sekadar mimpi buruk, ia menghantui beliau di sepanjang hari.

Mimpi kali ini sama seperti mimpi-mimpi yang lain di mana dia mengejar seseorang yang kemudian jatuh ke dalam jurang yang dalam. Dan dalam semua mimpi, dia adalah wira yang telah melakukan segala-galanya untuk menyelamatkan orang yang sama daripada jatuh. Yang lucu adalah, dia tidak dapat melihat wajah orang itu.

Pakar psikologi mentafsir mimpi Maziah sebagai sesuatu yang memberitahu tentang ketakutan yang beliau alami. Ketakutan yang terkeluar ialah dia takut kehilangan orang yang hampir dengannya, orang yang dia sangat sayangi.

Rasa takut kehilangan seseorang yang disayangi adalah perkara biasa bagi kebanyakan orang. Ia berpunca dari rasa takut untuk hidup bersendirian di dunia ini dan rasa takut tidak dapat menanggung perasaan menjadi orang yang ditinggalkan.

Memikirkan kemungkinan kehilangan seseorang yang anda sayangi adalah sesuatu yang menggerunkan dan menyakitkan. Anda mungkin telah melabur terlalu banyak masa dan perasaan anda untuk orang itu, justeru anda akan merasa panik jika terfikir akan kehilangannya.

Bersambung di minggu hadapan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan