Isnin, 25 Julai 2011

Cara Mengatasi Perasaan Takut Gagal

Takut gagal mewujudkan kebimbangan disebabkan takut tidak mengetahui dan tidak pasti apa yang akan berlaku seterusnya. Selalunya, ia adalah masalah kecil yang dibesar-besarkan. Semakin seseorang memikirkan kemungkinan gagal, semakin dia membuat kesimpulan kepada senario yang mungkin. Tanpa disedari, takut kegagalan telah membuat satu masalah kecil menjadi lebih besar dan lebih rumit.

Seseorang yang takut gagal boleh menjadi terlalu kompetitif. Ia memaksa beliau untuk menganggap setiap orang dan setiap peluang sebagai satu ancaman. Ini menghilangkan keseronokan dalam melakukan sesuatu yang sepatutnya mudah dan tanpa tekanan. Orang itu menjadi gementar dan bimbang. Perasaan ditekan untuk berbuat lebih dan melebihi kemampuan normal menjadikan seseorang itu tidak menentu dan letih.

Takut gagal adalah perkara biasa. Bagaimana anda menguruskannya boleh membuat perbezaan. Perkara terbaik untuk dilakukan apabila berhadapan dengan rasa takut gagal adalah mengambil inspirasi dari pokok buluh yang melentuk apabila ditiup angin yang kuat, untuk menjaga dirinya dari patah, dan bangkit semula apabila angin itu telah berhenti.

Pertama, seseorang perlu menerima hakikat bahawa dia bukanlah seorang yang sempurna, sebenarnya tiada siapa yang

sempurna. Seseorang mempunyai hak untuk membuat silap dan gagal, dengan itu anda telah memberikan diri anda satu lagi peluang dan masa untuk berjuang.

Kedua, wujudkan kumpulan sokongan untuk anda bergantung apabila peperangan menjadi sengit agar anda tidak akan merasa bersendirian dan ditolak. Kebanyakan mereka yang berjaya bergantung kepada keluarga dan rakan-rakan apabila mereka berada di titik terendah dalam kehidupan mereka. Yang lain bergantung kepada impian mereka untuk membawa mereka ke puncak.

Apa sahaja yang anda lakukan, jangan simpan rasa kepahitan di dalam hati kerana ia akan menggunung dan membinasakan anda. Kongsi tentang ketakutan dan kekecewaan yang anda alami kerana ia adalah satu-satunya cara untuk mengeluarkannya dari diri anda.

Sesiapa yang berkata bahawa kegagalan adalah kejayaan yang terbalik, sudah tentu pernah mengalami kegagalan dalam hidupnya. Atau jika tidak, bagaimana dia mengetahui bahawa kegagalan adalah kejayaan dalam samaran?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan