Isnin, 4 Julai 2011

Kategori Takut Kepada Penolakan

Seseorang yang takut kepada penolakan atau tidak diterima oleh orang lain boleh dikategorikan seperti berikut:
  1. Bertindak tanpa keyakinan - Seseorang yang tidak mempunyai keyakinan diri cenderung untuk meniru orang lain dan menghalang diri dari mencuba perkara baru. Kurang keyakinan diri akhirnya akan membuat hidup seseorang itu tidak gembira dan pahit.
  2. Tidak memberi pendapat - Seseorang yang tidak vokal tentang pandangannya terhadap sesuatu perkara mungkin menghadapi masalah dengan penolakan. Dia tidak mahu menyuarakan pendapatnya kerana takut dikritik.
  3. Selalu tertekan - Seseorang yang tidak mempunyai kebebasan untuk menyatakan pendapat atau menyuarakan apa yang diingininya akan menjadi tertekan dan tidak akan menemui cinta seumur hidupnya. Dia akan cenderung untuk bertindak seperti robot kawalan jauh yang tidak boleh membuat keputusan sendiri.
  4. Keliru tentang identiti diri sebenarnya - Seseorang yang mempunyai kebimbangan ditolak akhirnya akan keliru tentang siapa dia sebenarnya. Ini akan membawa kepada krisis identiti dan akan membuat dia marah pada dirinya dan pada orang lain tanpa sebarang sebab.
  5. Kurang keyakinan diri dan nilai diri - Seseorang yang memberikan kepentingan yang lebih kepada apa yang orang lain mungkin anggap tentang dirinya tidak akan mempunyai keyakinan diri untuk memulakan sesuatu. Keyakinan diri yang rendah ini mungkin disebabkan perasaan penolakan yang tertanam dalam dirinya oleh keluarga atau rakan-rakan.
Seseorang yang takut kepada penolakan akhirnya akan ditolak oleh mereka yang beliau ingin gembirakan dan yang sangat menyukai dia. Seseorang yang mempunyai kecenderungan untuk menggembirakan orang lain lambat laun akan disedut ke dalam kitaran penolakan yang sukar. Kelakuannya itu akan membuat mereka yang beliau ambil berat menjauhkan diri darinya. Beliau melihat ini sebagai penolakan dan kitaran penolakan berputar dan terus berputar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan