Selasa, 12 Julai 2011

Perasaan Takut Kehilangan

Ada beberapa kategori orang yang seseorang mempunyai rasa kasih sayang yang mendalam. Perasaan takut kehilangan salah seorang dari mereka boleh menjadi traumatik kepada seseorang, terutama jika beliau baru saja mengalami kehilangan besar seperti perceraian atau kematian orang yang disayangi.

Seseorang mungkin takut kehilangan pasangan hidup, ibubapa, anak-anak, saudara mara, rakan-rakan atau sesiapa saja yang dekat di hatinya. Perasaan takut ini boleh disebabkan atau dipengaruhi oleh beberapa faktor seperti:
  1. Perceraian atau berpisah - Seseorang yang baru bercerai atau tidak lagi tinggal sebumbung dengan pasangan sangat mudah dihantui oleh keresahan akibat tekanan perasaan berhadapan dengan pandangan masyarakat di sekeliling. Sudah bertahun tinggal bersama pasangan hidup, justeru perceraian atau perpisahan bukanlah sesuatu yang mudah. Proses untuk menuntut nafkah dan sebagainya mengambil masa yang lama dan pengalaman yang dilalui bukanlah sesuatu yang manis dan menyebabkan tekanan perasaan.
     
  2. Sarang kosong - Suri rumah sepenuh masa mudah mendapat tekanan bila dia menyedari anak-anaknya sudah besar dan seorang demi seorang memulakan hidup sendiri. Keresahan ini berpunca dari fikiran yang merasakan dirinya sudah tidak diperlui lagi oleh anak-anak kerana mereka kini sudah pandai mengurus diri sendiri. Seorang ibu yang mengalami perasaan takut kehilangan anak-anaknya seharusnya melibatkan diri dengan masyarakat melalui aktiviti kemasyarakatan, perniagaan atau hobi untuk memenuhi masa lapang. Perasaan diri diperlukan adalah sifat semulajadi manusia, namun anda hendaklah mencari jalan untuk mengatasi perasaan takut tersebut dengan membuat diri anda diperlukan dalam cara yang lain. Ataupun kenapa tidak anda lihat situasi tersebut dari sudut yang berbeza? Bagaimana kalau anda menerima hakikat yang anda telah membesarkan anak-anak dengan baik sehinggakan mereka mampu hidup berdikari. Dan kini telah sampai masanya bagi mereka untuk hidup tanpa bantuan dari ibu.
     
  3. Kematian ahli keluarga – Kematian ahli keluarga atau kenalan rapat selalu membuat seseorang menyedari betapa singkatnya hidup ini. Kesedaran ini akan melahirkan perasaan takut kehilangan orang yang disayangi disebabkan penyakit atau kematian mengejut. Kematian adalah sesuatu yang tidak dapat dielak justeru meluangkan masa untuk mereka yang anda sayangi adalah amalan yang menguntungkan. Jika anda sudah meluangkan masa yang cukup untuk mereka, anda sentiasa boleh meningkatkan kualiti masa yang anda habiskan bersama mereka.
Perasaan takut kehilangan seseorang yang disayangi akan selalu wujud. Tiada siapa yang dapat lari dari perasaan ini kerana terdapat situasi di mana seseorang akan terfikir kemungkinan terpisah dari orang yang disayangi. Akan tetapi kemungkinan kehilangan seseorang yang disayangi, kematian atau perpisahan, adalah suratan hidup yang tiada siapa dapat menghalangnya dari berlaku.

Namun begitu kita boleh melembutkan tamparan ditinggalkan dengan menyediakan diri untuk menghadapi kemungkinan tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan