Isnin, 1 Ogos 2011

Takut Kepada Orang

Siti memiliki suara lunak dan merdu yang boleh membuat seseorang terlena. Beliau mempunyai kualiti suara yang melegakan deria yang letih, dan membuatkan seseorang merasa tenang dan selesa. Walau bagaimanapun, penonton masih belum mendengar Siti menyanyi kerana dia tidak mempunyai keberanian untuk melakukannya di khalayak ramai.

Dia pernah mencuba sekali ketika dia masih di sekolah menengah tetapi ia menyebabkan rasa malu dan sedih. Dia tidak boleh melupakan kejadian ketika dia berdiri di atas pentas dan memegang mike, tetapi suara tidak terkeluar. Dia telah cukup bersedia, tetapi suaranya hilang apabila melihat para penonton. Sejak dari pengalaman yang memalukan itu Siti tidak lagi mempunyai peluang untuk menyanyi di hadapan orang ramai. Bukan disebabkan oleh kekurangan peluang, hanya dia tidak dapat melakukannya, tidak di hadapan para penonton. Perasaan takut untuk membuat persembahan di khalayak ramai telah membuat dirinya menjadi seorang yang tidak berupaya, setidak-tidaknya itulah apa yang dia fikir.

Takut adalah emosi kuat yang biasanya disebabkan seseorang mengetahui bahawa bahaya sedang mengintai. Ia sebenarnya adalah reaksi seseorang kepada bahaya sebenar atau perkara yang dilihat membahayakan dirinya. Kadang-kadang takut bertindak sebagai mekanisme pertahanan diri.

Adalah dipercayai bahawa takut biasanya bersifat keturunan, seperti dalam kes kanak-kanak yang mungkin telah mewarisi sifat-sifat biologi tertentu daripada ibu bapanya. Ciri-ciri sedemikian boleh mempunyai kesan ke atas bagaimana otak mengawal perasaan seseorang dan bagaimana dia bertindak balas kepada rangsangan yang boleh menyebabkan rasa takut. Rasa takut seseorang juga akan bergantung kepada kelakuan ibu bapanya terutamanya mengenai bagaimana berhati-hatinya mereka itu, atau bagaimana mereka bertindak balas terhadap bahaya.

Takut boleh dikelaskan kepada banyak tahap tetapi yang paling popular dan biasa adalah fobia, panik dan keganasan. Fobia adalah ketakutan yang tidak rasional dan dibesar-besarkan mengenai keadaan tertentu atau objek. Panik biasanya dicirikan oleh reaksi histeria kepada rangsangan tertentu. Keganasan, sebaliknya, adalah tahap ketakutan yang paling tinggi, biasanya menyebabkan seseorang kaku.

Takut kepada orang lain dipanggil Anthropophobia manakala takut kepada orang secara umum atau takut kepada masyarakat dipanggil Sociophobia. Seseorang yang sering mengalami keresahan atau ketidakselesaan di hadapan orang lain mungkin mempunyai fobia ini. Orang yang mempunyai fobia ini masih mampu untuk menjalani kehidupan yang normal tetapi mereka lebih cenderung untuk mengelakkan acara-acara sosial. Ia juga sering dimanifestasikan dalam apa yang kita panggil takut untuk naik pentas atau takut membuat persembahan di hadapan penonton.

Seseorang yang merasa takut akan berpeluh tapak tangan, rasa gemuruh atau gementar, mengalami kekeringan tekak dan mulut dan panik mula menyerang. Ketakutan yang sedemikian boleh mempunyai kesan yang serius ke atas kehidupan dan kerjaya seseorang. Seseorang yang merasa takut, dan yang tidak mempunyai kawalan ke atasnya, hilang kebebasan untuk bertindak.

KEPADA MUSLIMIN DAN MUSLIMAT: SELAMAT MENJALANKAN IBADAH PUASA DI BULAN RAMADHAN

Bersambung di minggu hadapan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan