Isnin, 6 Jun 2011

Musuh Semulajadi Keyakinan Diri

Keyakinan diri umumnya digambarkan sebagai kemampuan individu untuk memiliki kepercayaan di atas kemampuan diri. Seseorang yang memiliki rasa percaya diri biasanya akan mempunyai penghargaan diri yang tinggi.

Penghargaan diri boleh ditakrifkan sebagai "harga" yang seseorang individu letakkan pada dirinya sendiri atau pandangan positif terhadap diri sendiri. Ia adalah ukuran ke atas nilai diri sendiri sebagai seorang insan, yang selari dengan perilakunya. Selain itu, ia juga disebut sebagai rasa hormat seseorang ke atas diri sendiri berdasarkan kepercayaan apa dan siapa beliau sebagai seorang insan. Perkara ini sangat mempengaruhi perasaan seseorang terhadap dirinya, kehidupannya, hubungannya, dan akhirnya menentukan tindakannya atau bagaimana beliau mencapai sesuatu.

Pembinaan dan pengembangan keyakinan diri sebenarnya bermula dengan pemeriksaan atau muhasabah diri. Minda harus diperiksa secara menyeluruh agar kecenderungan yang  merugikan disekat, kelemahan dihapuskan, dan pola fikiran dan perilaku yang betul ditanam seteguhnya.

Menurut kajian rasa takut adalah musuh manusia yang menghalang keyakinan diri. Kajian ini dengan jelas menekankan bahawa "fikiran takut" adalah penyakit yang boleh dikesan dan dikenalpasti. Ianya sebahagian besar muncul dari pola mental yang korup, di mana minda dibenarkan secara konsisten memikirkan keraguan, ketidakefisienan dan kegagalan. Kuasa ini akan menjadi lebih besar bila dibenarkan berleluasa, mempengaruhi kehidupan anda dalam hampir setiap usaha anda.

Ketidaktahuan adalah penyebab asas dan utama rasa takut, iaitu bila seseorang tidak menyedari "sifat sejati" nya. Sebuah kajian menunjukkan bahawa bila seseorang sudah yakin atau mempunyai jiwa yang teguh tak terbatas, maka dia tidak akan pernah merasa takut. Namun, ada orang yang tidak dapat menerima perkara ini, justeru mereka merasa terpisah, terdedah dan terasing.

Rasa takut ditunjukkan dalam beberapa cara. Anda mungkin mengalami rasa malu, sifat malu-malu, merah muka, gementar dan keperluan kepada "keyakinan diri".

Ada beberapa faktor yang menyumbang kepada rasa takut. Ia akan dibincangkan dalam tulisan akan datang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan