Isnin, 20 Jun 2011

4 Tips Berkesan Mengatasi Rasa Takut

Rasa takut boleh diatasi dengan mengembangkan kepercayaan diri. Disenaraikan empat tip untuk panduan semua:
  1. Memberi penekanan kepada kekuatan diri. Daripada memberi fokus kepada hasil, beri fokus kepada apa yang anda mampu capai dan beri pujian kepada diri sendiri di atas kekuatan dan usaha anda tersebut. Bermula dengan sesuatu yang anda mampu daripada apa yang harus anda lakukan akan membantu anda hidup dan bekerja dalam keterbatasan anda.

  2. Berbicara dengan diri sendiri. Semak atau muhasabah diri anda dan latih diri untuk menangani situasi dan juga perkara negatif. Tahu bila harus berhenti apabila anda mendapati diri anda berada dalam andaian negatif. Misalnya, ketika anda mendapati diri anda menuntut kesempurnaan, katakan kepada diri sendiri bahawa segala sesuatu tidak beroleh hasil sempurna. Ini akan membolehkan anda yakin pada diri sendiri dan pada masa yang sama percaya bahawa anda berusaha untuk menjadi lebih baik.

  3. Menilai diri. Berlatih untuk menilai diri secara bebas. Ini akan membolehkan anda mengelakkan rasa kebingungan berterusan akibat bergantung sepenuhnya kepada pendapat dan penilaian orang lain. Manusia lain lebih cenderung untuk memberi penilaian negatif berdasarkan pengalaman atau perkara negatif yang tersimpan dalam minda separa sedar mereka.

  4. Mengambil risiko. Apabila anda menghadapi dan menerima pengalaman sebagai alat untuk belajar berbanding kemungkinan untuk menang atau kalah, maka peluang baru boleh dibuka dan ini dapat mengembangkan kesedaran diri dan penerimaan (keredhaan).
Ingat, keyakinan diri dapat dibangunkan, bukan diwarisi; dan rasa takut boleh diatasi kerana anda mempunyai kepercayaan dan keyakinan dalam diri anda untuk melakukannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan