Isnin, 8 Ogos 2011

Takut Kepada Orang - Bhg. 2

Takut kepada orang dizahirkan melalui rasa malu atau kurang keyakinan untuk bertemu orang lain. Seseorang yang pemalu menghindari dari bertemu dengan orang kerana dia merasakan dirinya lebih rendah daripada mereka. Seseorang yang tidak mempunyai keyakinan terhadap dirinya sendiri mungkin takut bertemu dengan mereka yang beliau anggap lebih tinggi atau lebih hebat daripada dia.

Terdapat kemiripan sediakala dalam takut kepada orang. Ia adalah perkara biasa untuk takut kepada orang yang mempunyai lebih banyak kuasa, atau orang yang mempunyai kekuasaan ke atas anda. Ia juga adalah perkara biasa untuk takut membuat persembahan di hadapan penonton lebih-lebih lagi jika anda tidak biasa menjadi perhatian ramai.

Walaupun kebanyakan rasa takut adalah perkara biasa, seseorang tidak sepatutnya membiarkan ketakutan ini mengambil alih keperibadiannya. Seseorang perlu akui bahawa dia mempunyai perasaan takut tersebut, dan harus melakukan sesuatu untuk mengatasinya. Jika tidak, dia buat selama-lamanya akan tidak berdaya disebabkan oleh perasaan takut.

Jika anda takut untuk bertemu dengan orang secara umum, pergi ke tempat dengan lebih kerap. Pergi ke pusat membeli-belah, terdapat manusia dari semua lapisan masyarakat di sana. Cuba bercakap dengan jurujual atau pelanggan lain yang kelihatan mesra dengan anda. Bercakap tentang apa-apa saja, tentang cuaca, berita terkini atau isu semasa. Anda juga boleh memulakan hubungan dengan mereka di dalam komuniti anda kerana anda lebih selesa bercakap dengan mereka. Cuba bercakap dengan satu orang baru setiap hari sehingga anda membina tabiat menegur atau memberi salam kepada mereka yang anda temui di jalanan. Ucapan "Assalamualaikum" atau "Selamat Pagi" sudah cukup baik untuk membantu anda memerangi rasa malu anda. Ambil langkah-langkah kecil dan secara beransur-ansur cuba bercakap dengan sekumpulan orang.

Jangan membiarkan rasa malu menguasai anda. Anda mungkin mempunyai rasa takut, tetapi orang lain pun belum tentu tidak merasa takut. Apa yang penting ialah anda akui yang anda takut dan lakukan sesuatu untuk mengatasinya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan