Selasa, 24 Mei 2011

Apa Itu Keyakinan Diri

Hari ini adalah salah satu dari hari-hari di mana kumpulan anda perlu membuat persembahan kepada pelanggan. Ini merupakan kesempatan penting kerana ini adalah peluang untuk mendapatkan perhatian bos anda. Ini boleh bermakna kenaikan gaji atau kenaikan pangkat jika anda mampu mengumpul keberanian untuk berdiri di depan wakil pelanggan dan membentangkan cadangan anda. Masalahnya ialah rasa malu anda menghalang anda dari berbuat demikian, dan anda diminta ke belakang.

Anda duduk di sana terpesona, melihat rakan anda Syarina mempersembahkan cadangan anda dan berjaya memenangi hati pelanggan. Dia berdiri di sana, mengenakan pakaian sederhana yang menampakkan keyakinan.

“Kenapa saya tidak dapat mempunyai cukup keberanian untuk membentangkan cadangan saya kepada pelanggan walaupun saya sangat arif tentang projek ini,” tanya anda pada diri sendiri.

Keyakinan diri. Ini adalah apa yang anda kurang, dan inilah apa yang anda rakan Syarina. Tapi apa dia keyakinan diri? Adakah kemampuan untuk berbicara dengan suara lantang sehingga boleh mendapatkan perhatian orang? Apakah tentang mengenakan pakaian yang power?

Keyakinan diri adalah sikap yang dicorakkan oleh kepercayaan positif bahawa seseorang dapat mengendalikan kehidupan dan perancangan sendiri.

Orang yang mempunyai keyakinan diri adalah mereka yang mengakui kemampuan mereka untuk melakukan sesuatu dan kemudian dilanjutkan dengan melakukan perkara tersebut. Mereka tidak bergantung pada persetujuan orang lain untuk mengesahkan kewujudan mereka. Cukuplah bahawa mereka tahu mereka mempunyai keupayaan dan potensi untuk melakukan sesuatu, dan keberanian untuk melakukannya tidak peduli apa yang orang lain mungkin akan katakan. Orang yang mempunyai keyakinan diri memanfaatkan peluang yang datang kepada mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan